خاور میانه بدون حزب الله یا آیا جنگ ایران اسرائیل قریب الوقوع است؟

۱.سوت پایان جنگ حزب الله و اسرائیل می‌تواند آغازی باشد برای پایان یافتن دوران اوج یک گروه سیاسی که ماهیت خود را بر مبنای مقاومت در برابر تجاوز اسرائیل به خاک لبنان شکل داده بود اما اکنون با اقدامی توجیه ناپذیر هم باعث جان نزدیک به سیصد لبنانی بی‌گناه شده است، هم با تجاوز به خاک اسرائیل ماهیت خود را زیر سوال برده است و هم با توجه به ضربات کمرشکنی که از بعد نظامی و به خصوص از بعد سیاسی خورده، اعتبار خود را در فضای هنوز پر از کینه و عداوت کشور عجیب و غریب لبنان "کشوری که مرزهای هوایی و زمینی و آبی‌اش توسط لشکر بیگانه شکسته اما ارتش نیم‌بندش حتی خم به ابرو نیاورد!"به شدت از دست خواهد داد.

حزب‌ الله حتی اگر با تکیه بر شیعیان جنوب، بتواند در برابر مرگ قطعی "مقاومت" کند، دیگر هرگز حزب‌ اللهی نخواهد شد که تا چهارده روز پیش از این بود.

۲.خلع سلاح حزب‌الله و استقرار نیروهای سازمان ملل در مرز‌های لبنان با اسرائیل به معنای حذف حزب‌الله از عرصه‌ی معادلات خاور میانه است. با این حذف احتمالی، ایران مهم‌ترین ابزار فشار فرامرزی خود را از دست خواهد داد. حذف حزب‌الله به معنای رهایی اسرائیل از کابوسی است که در نقاط مرزی‌اش مستقر بود. حذف حزب‌الله به معنای بی‌پناه‌تر شدن بشار اسد، رئیس‌جمهور ملنگ سوریه است. حذف حزب‌الله حکم یک حرکت روبه‌جلوی رویایی برای آمریکا‌ی جهان‌خوار! می‌باشد.

و از همین امروز که چهاردهمین روز درگیری حزب‌الله و اسرائیل است می‌توان تجلیات "خاورمیانه‌ی بدون حزب‌الله" را دید.

در خاورمیانه‌ی بدون حزب‌الله، سوریه قدرت اثرگذاری‌اش را در مطلق‌ترین شکل ممکن از دست خواهد داد و ایران اگر بخواهد همچنان بر طبل "خاورمیانه‌ی بدون اسرائیل" بکوبد مجبور است هزینه‌ی بیشتری بپردازد.

۳. آنچه برای ما ایرانیان حکم کابوس را دارد درگیری نظامی احتمالی با اسرائیل است. در شرایطی که خودمان به اندازه‌ی کافی مشکلات لاینحل داریم، این درگیری می‌تواند خود را در حدی بسیار فاجعه‌بارتر از آنچه در تصور می‌آید نمایان شود. حال یک سوال: احتمال رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل تا چه حد است. قصد پرداختن به این موضوع را ندارم. پاسخ این سوال را رئیس جمهور بی‌باک کشورمان در گذشته‌ای نه‌چندان دور داده‌اند و سفیر عظیم‌الشان ایران در لبنان این پاسخ را به صورت نعل به نعل تکرار کرده‌اند. پاسخ جناب سفیر و پاسخ رئیس‌جمهوری که حداکثر باید سفیر می‌شد ولی خب...نشد! چنین است:

سفير ايران در پاسخ به سؤال خبرگزاری ايرانيوز پيرامون سخنان اخير دکتر احمدی‌نژاد مبنی بر حمايت از کشور سوريه در صورت تجاوز اسرائيل به خاک اين کشور تصريح کرد: در اين موضوع شک نداشته باشيد. اگر کوچکترين آسيبی به برادران سوری‌مان وارد شود، با قدرت و قوت وارد عمل می‌شويم و اين اتفاقاً بر اساس پيمان دفاع مشترکی است که ميان دوکشور دوست و برادر ايران و سوريه منعقد شده بود و چندی پيش به امضای وزرای دفاع ۲ کشور رسيد. ضمن اينکه من اعتقاد راسخ دارم اسرائيل اساساً توان مقابله با قدرت‌هايی مثل ايران را ندارد.

"منبع خبر:گویانیوز"